Video: Sportivo TV

Saksan jalkapallolegenda Bastian Schweinsteiger on kommentoinut häneen kohdistuneita rasismisyytöksiä MM-kisojen aikana.

Kohu sai alkunsa, kun Emerse Faé tulkitsi Schweinsteigerin kommentit Norsunluurannikon pelitavasta syrjiviksi. Nyt entinen keskikenttätähti on tehnyt kantansa selväksi.

– Puhuin jalkapallosta, en ihmisistä. Tämä oli jalkapalloanalyysi. Ei mitään muuta eikä mitään vähempää. Minulla ei missään tapauksessa ollut tarkoitus loukata ketään, Schweinsteiger sanoi.

Myös hänen työnantajansa, Dar Este, asettui julkisesti puolustamaan entistä maajoukkuetähteä.

Kanavan urheilukoordinaattorin mukaan Schweinsteiger arvioi ainoastaan Norsunluurannikon esityksiä nurmella.

– Kyse oli odotuksista Norsunluurannikon pelitapaa kohtaan. Hän kokosi yhteen havaintojaan viime otteluista. Tarkoituksena oli tehdä jalkapallollinen arvio, ei kommentoida ihmisiä.

Kanava ei nähnyt kommenteissa rasismia eikä katsonut sanavalintojen ylittäneen hyväksyttävän keskustelun rajaa.

Lisäksi urheilukoordinaattori arvioi, että väärinkäsitys voisi ratketa nopeasti, jos Faé ja Schweinsteiger saisivat mahdollisuuden keskustella asiasta kasvotusten.