Entinen Eintracht Frankfurtin päävalmentaja Albert Riera on esittänyt poikkeuksellisen suoran arvion Bundesliigan tasosta.

Toukokuussa pestinsä jättäneen Rieran mukaan Saksan pääsarjan taso ei vastannut hänen odotuksiaan.

– Rehellisesti sanottuna Bundesliigan taso oli jossain määrin pettymys, Riera sanoi.

Hänen mukaansa Bayern München on omalla tasollaan, eikä muiden seurojen ole realistista haastaa sitä.

Borussia Dortmund pysyy mukana suuren budjettinsa ansiosta, ja ajoittain mukaan nousee yllätysjoukkueita, mutta muuten sarja ei tehnyt espanjalaisvalmentajaan suurta vaikutusta.

Riera kiinnitti erityisesti huomiota sarjan häntäpäähän.

– Sarjataulukon alemmassa kastissa olevat joukkueet pelaavat käytännössä samalla tavalla. Kun niitä analysoi, tuntuu siltä kuin kohtaisi saman vastustajan viikosta toiseen.

Valmentajan kovimmat sanat liittyivät kuitenkin Bundesliigan ja Slovenian liigan väliseen tasoeroon. Ennen jaksoaan Saksassa, Riera valmensi slovenialaista Celjeä.

Rieran mukaan Saksassa käytetään pelaajahankintoihin kymmeniä miljoonia euroja enemmän kuin Sloveniassa, mutta ero kentällä ei hänen mielestään ole läheskään niin suuri kuin yleisesti ajatellaan.

– Jos Celje pelaisi Eintracht Frankfurtia vastaan, se pystyisi kilpailemaan. En sano, että se olisi parempi joukkue, mutta se voisi pärjätä. Ero on paljon pienempi kuin ulkopuolelta näyttää.

Kommentit ovat herättäneet huomiota, sillä Bundesliigaa pidetään yleisesti yhtenä Euroopan tasokkaimmista sarjoista Valioliigan ja La Liigan jälkeen. Rieran näkemys on kuitenkin erilainen.